Skadestuepatienter vurderes via videolink på mobilen

Når borgere i hele Region Syddanmark kontakter skadestuen i dagtimerne stilles de om til Skadesvisitationen på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg. Her har sygeplejerskerne de seneste fire måneder bedt mange om lov til at etablere videoforbindelse, så de kan vurdere fx sår og skader. Det sparer besøg på skadestuen.

Hvad siger du til, at jeg sender dig et link, så vi kan opnå videoforbindelse og jeg kan se såret?

Behandlersygeplejerske, Morten Rud, er på vagt i Skadesvisitationen. Via sit headset og skærm har han kontakt til en borger, der netop har ringet til skadestuen fra et sted i Region Syddanmark. Herren i den anden ende er kommet til skade på sit arbejde og ringer for at få en tid på skadestuen.

Indtil for fire måneder siden havde Morten Rud og hans kolleger kun patientens egen beskrivelse af skaden og dens omfang at vurdere ud fra, men siden februar har Skadesvisitationen i Region Syddanmark, som den første i landet, haft mulighed for at etablere videoforbindelse med den tilskadekomne borger, så behandlersygeplejerskerne med egne øjne kan vurdere, om skaden kræver et besøg på skadestuen eller om den kan klares med lidt pleje derhjemme.

- Inden vi begyndte at gøre brug af videomuligheden, så oplevede vi ofte, at patienterne spurgte, om de ikke lige kunne sende et billede, så vi kunne se skaden. Det kunne vi ikke modtage, men jeg blev så opmærksom på, at de hos AMK (red. akut medicinsk koordinering/112) i Hovedstaden via video kan guide folk til at yde førstehjælp på et skadessted. Og så var der ikke så langt fra tanke til handling. Vi fik lov til at låne deres setup og det er så det, vi kører med nu, fortæller afsnitsledende sygeplejerske og leder af skadestuen på Sydvestjysk Sygehus, Ina Andersen, der allerede efter bare fire måneder er mere end tilfreds med sin egen idé om at hente videomuligheden til Esbjerg.

- Personalet har fundet ud af, at det kan bruges til mange ting. Fra vi egentlig mest tænkte det brugt i forbindelse med sårskader, så viser det sig, at personalet bruger videomuligheden til mange andre skadestuepatienter også. Det har også vist sig som en god måde at prioritere patienterne. For eksempel kan der være et barn med en brækket arm, som virkelig er skæv. Det får forældrene måske ikke beskrevet så præcist i telefonen, men når vi så ser det på video, så kan vi se, at den skal prioriteres op eller omvendt, siger Ina Andersen.

Ina Andersen stiller ingen krav til sine medarbejdere om brugen af video. Den kan bruges i de situationer, hvor de finder det relevant og teknisk muligt – for eksempel kræver det jo, at patienten i den anden ende af røret er udstyret med en smartphone. Er vedkommende ikke det, så foretager sygeplejersken blot sin vurdering på helt almindelig vis.

Der foreligger endnu ingen statistik over brugen af videosetuppet ligesom patienternes tilfredshed endnu ikke er formelt undersøgt, men de umiddelbare reaktioner er så gode, at både Ina Andersen og Morten Rud håber, at det er kommet for at blive.

- Patienterne er meget positive, når vi spørger om muligheden for at etablere videoforbindelse. Ligesom os kan de se fordelene i, at vi kan vurdere en skade på afstand. For nogen betyder det jo, at de undgår et besøg på skadestuen og dermed en længere køretur, mens det for andre måske betyder, at de prioriteres højt, fordi vi kan se via video, at de behøver hurtig behandling, siger Ina Andersen.

For kort tid siden havde Morten Rud og Ina Andersen besøg af TV Syd, der lavede et indslag omkring den nye brug af video i skadestuen. Du kan se indslaget her