Samarbejde skaber gode rammer for flere rygestop

Mange flere patienter På Sydvestjysk Sygehus bliver henvist til et kommunalt rygestop. Esbjerg Kommune glædes over udviklingen og roser det gode samarbejde.

Inga Frederiksen arbejder som rygestopkoordinator i Esbjerg Kommune. De sidste 10 år har hun hjulpet kommunens borgere med at kvitte smøgerne, hvis de ønsker at få kommunens hjælp til det.

- Det er et tilbud til alle borgere, der har et ønske eller et behov for at stoppe med at ryge. Et kursus løber over seks uger og størrelsen på holdene varierer fra cirka 8 til 14 personer per hold, fortæller Inga.
Normalt har kommunen 1 - 2 hold pr måned, men i 2019 fik Inga og hendes kollegaer ekstra travlt, for efter Sydvestjysk Sygehus i 2019 skød den regionale rygestopindsats i gang, er antallet af henviste borgere til rygestopkurset i Esbjerg eksploderet.

- Vi har rigtig travlt. Vi kan se, at I en periode på halvanden måned, hvor vi så på tallene, var næsten 80 procent henvist fra sygehus eller anden sundhedsfaglig person. Det er jo bare helt fint samarbejde, fortæller Inga.

Et godt samarbejde
Rygestopindsatsen går ud på, at alle patienter på sygehusene i Region Syddanmark bliver spurgt ind til deres rygevaner og efterfølgende henvist til et rygestoptilbud, hvis de ønsker det.

- Vi havde en bekymring om, at borgerne, der var blevet henvist, måske slet ikke ønskede et rygestop eller havde glemt, at de var blevet henvist i den tid det tog, fra sygehuset sendte henvisningen, til de blev tilbudt et kursus. Men det er heldigvis vores oplevelse, at når vi ringer for at booke borgerne til rygestop, så er der rigtig mange der har et ønske om at blive røgfri og derfor siger ja tak igen, siger Inga.
Hun vurderer, at det gør en forskel for borgerne at det er sundhedsfagligt personale der både spørger ind til rygevanerne, ligesom det er sygehusets ansvar at sende en henvisning efterfølgende, så borgeren ikke skal gøre andet end at sige ja tak til tilbuddet.

- Det kan være svært selv at opsøge rygestoppet, selvom man gerne vil. For det er jo ofte sådan, at selvom man gerne vil stoppe, så kan der være mange årsager til at man fortsat ryger

- Det, at det er sundhedsfaglige og kommunen, der hjælper dem med at tage skridtet at komme herind, det abntager jeg, at det gør en forskel.

Skaber gode rammer
Ingas job som rygestopkoordinator er først og fremmest at hjælpe borgerne videre på deres rejse til at blive røgfri. Det er hende, der hjælper borgerne med at sætte ord på hvad rygningen betyder i deres hverdag, men også hvorfor det er vigtigt for dem at stoppe med at ryge, og hvad de selv kan gøre for at hjælpe processen videre.

Hun fortæller, at det kan være afgørende for en borger at få muligheden for at høre andres historier og dele sin egen, på den måde skabes der de bedste forudsætninger for et fællesskab mellem de borgere, der er på samme hold i rygestoptilbuddet.

- Jeg sørger for, at alle kommer til orde og får et trygt sted at dele deres bekymringer og ønsker for rygestop, fortæller Inga.

Ønsker du hjælp til at kvitte smøgerne kan du kontakte din kommune.