Planlagt stuegang giver patienterne ro

Kæbepatienterne på Sydvestjysk Sygehus får booket stuegang allerede inden en planlagt operation. Det giver ro og betyder, at patienterne og de pårørende kan planlægge deres tid

- Man kan virkelig se, der er sket noget. Det er ret vildt at se, hvor stor forskel der er, selvom jeg stadig er hævet, siger Vinni Søndergaard Muusmann, imens hun kigger på før- og efterscanningerne af sin kæbestilling.

Vinni er lige kommet ud fra to-ugerstjek på Kæbekirurgisk ambulatorium på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg. Hun har været rigtig glad for sit forløb. Både fordi hun er blevet fulgt af den sammen tandlæge og sygeplejerske gennem forløbet, men også fordi afdelingen har været rigtig god til at planlægge hendes besøg ved operationen.

- Jeg er blevet fulgt af det samme personale både før og efter operationen. Det har gjort en kæmpe forskel. Man kommer jo til at lære hinanden lidt at kende, og det gør i hvert fald mig rigtig tryg, for så ved jeg, at de kender mig – og jeg kender dem, siger Vinni.

Et planlagt forløb
Som noget nyt har man på Kæbekirurgisk afdeling booket tiden til stuegang sammen med tid til operation. Det betyder at patienterne i forvejen kender tidspunkterne for forundersøgelse, operation, stuegang og de første to kontroller.

- Vi ved fx, at mange af vores patienter gerne vil have deres pårørende med til stuegang. Så nu kan familien planlægge forud, så der er færre ubekendte faktorer i deres forløb efter operationen. Sådan var det ikke før, så vi kan godt mærke, at vores patienter er glade for det nye tiltag, fortæller overtandlæge Janne Ingerslev.
Også for Vinni og hendes mor, der er med til undersøgelsen i dag, har det haft en betydning, at forløbet på kæbekirurgisk var godt planlagt.

- Min mor kommer fra Padborg for at være med til stuegang. Så at vi viste præcis, hvornår vi kom ind betød, at der ikke var så meget for os at tænke over. Min mor kunne planlægge sine besøg sådan, at hun både var med til det vigtige, og så jeg fik ro til at komme mig, fastslår Vinni.

Fakta
Siden efteråret 2019 har personalet på Kæbekirurgisk Afdeling booket patienterne i forløb så de allerede med tiden til operationen får tiderne til forundersøgelse, stuegang og kontroller.