Laura får brug for ni millioner nye kolleger

WHO har udnævnt 2020 til sygeplejersker og jordemødres år. På SVS har vi næsten 1000 sygeplejersker og mere end et halvt hundrede jordemødre ansat. En af dem er 23-årige Laura Holck Petersen, der allerede har taget imod mere end 40 børn.

Ved årets begyndelse dedikerede verdenssundhedsorganisationen WHO 2020 til ”Year of the nurse and midwife”. Dengang havde ingen begreb om, hvor stor en rolle særligt sygeplejersker og hele sundhedsvæsenet ville få i år over hele verden.

WHO’s dedikation havde oprindeligt til hensigt at sætte fokus på sygepleje- og jordemodergerningen og det faktum, at hvis vi globalt set skal have sygeplejersker og jordemødre nok til at dække verdens behov om ti år, så skal hele ni millioner sygeplejersker og jordemødre uddannes frem mod 2030.

På Sydvestjysk Sygehus markerer vi ”Year of the nurse and midwife” ved at sætte ekstra fokus på nogle af de mange dygtige sygeplejersker og jordemødre på vores sygehus. Her arbejder næsten 1000 sygeplejersker og et halvt hundrede jordemødre. De er alle sammen forskellige, men hver dag gør de en kæmpe indsats.

En af dem er 23-årige Laura Holck Petersen.  Blot 23 år gammel dimitterede hun som jordemoder i starten af sommeren – som den næstyngste på sit hold. Lige siden hun fik en flyer stukket i hånden på en uddannelsesmesse i 2.g har hun vidst, at jordemodervejen var den rigtige for hende. Her udfordres hun på både pædagogik, psykologi og stærk menneskelig kontakt i den intime situation, som en fødsel er.

Som nystartet jordemoder på Fødegangen har Laura Holck Petersen fået sit første ”rigtige” job her på SVS, men faktisk kender vi hende rigtig godt allerede, for hun har nemlig også gennemført praktikdelen af sin uddannelse hos os. Det var på sidste dagen af hendes første praktik, at hun første gang for alvor oplevede den gode, tætte relation til en fødende kvinde, som hun fagligt holder så meget af.

Siden dengang har Laura Holck Petersen hjulpet cirka 40 børn til verden på vores sygehus. Med den fart, og Lauras bare 23 år, kan det nå at blive til rigtig mange flere!
I 2030 vil hun være 33 år og kan altså – ifølge WHO – mangle millioner af kolleger på verdensplan.