Ingen tegn på yderligere smitte affødt af positiv-tilfælde hos indlagt

Sydvestjysk Sygehus kunne torsdag d. 20.8 informere om, at der ved et rutinemæssigt tjek blandt indlagte patienter var en positiv prøve hos en patient, der ellers ikke udviste symptomer på covid-19.

Tilfældet førte til grundig opfølgning og undersøgelse, som indebar, at medarbejdere og pårørende, der havde været i kontakt med pågældende patient, er blev testet.

Der foreligger nu test-resultater fra samtlige medarbejdere, som har haft tættere kontakt med patienten, og samtlige prøver har været negative.

Det er dog ikke alene medarbejdere i tættere kontakt med patienten, som er blevet tilbudt test, da sygehuset har valgt en tilbundsgående og bredere tilgang til test. Også i denne gruppe er alle prøver negative. Der har dog været enkelte medarbejdere udpeget til tekst, som ikke har haft mulighed for at lade sig teste torsdag. Det skyldes at medarbejderne er på ferie e.l. Der udestår derfor få prøveresultater.

Alt i alt er konklusionen fredag, at der ikke er tegn på, at smitten har spredt sig.

’Vi er altid forsigtige og påpasselige, og er glade for, at vi kan berolige bekymrede patienter, pårørende, borgere og medarbejdere. Vi har stadig brug for forholdsregler og procedurer for at passe på hinanden, men dette eksempel viser også, at vi kan stoppe smittekæder ved at følge retningslinjerne’, siger Lægelig Direktør Anna-Marie Bloch Münster fra Sydvestjysk Sygehus.

Der har ikke været grund til at teste andre indlagte patienter affødt af netop dette tilfælde – men rutinemæssige tests fortsætter naturligvis, ligesom sygehuset fortsat følger retningslinjerne i forhold til værnemidler mv.

Det er uafklaret, hvor patienten er blevet smittet.