I fremtiden er prøverne digitale på Sydvestjysk Sygehus

Sydvestjysk Sygehus har digitaliseret rekvisitionssedler til Klinisk Mikrobiologisk Afsnit til gavn for alle patienter og personale.

Når lægerne på Sydvestjysk Sygehus har taget en prøve, som en del af patientens undersøgelse, sendes prøven sammen med en rekvirering til laboratoriet på klinisk mikrobiologisk afsnit.
Indtil sidste efterår har lægerne altid udarbejdet prøvens følgeseddel manuelt, men nu er det slut med de håndskrevne rekvireringer. Sygehuset har nemlig indført en standardiseret, digital arbejdsgang, så lægerne i fremtiden altid sender følgesedlen digitalt.

- Vi ønsker at give vores patienter den bedste behandling mulig. Det handler om pleje og god behandling. Men det handler i høj grad også om at følge med tiden og digitalisere arbejdsgangene, så vi på den måde kan forhøje vores patientsikkerhed på området siger lægelig direktør, Anna-Marie Bloch Münster.
Sygehuset har i mange år praktiseret den digitale arbejdsgang, når de alment praktiserende læger i oplandet sender deres patienters blod- og andre prøver til dyrkning på sygehuset. Det nye er, at Sydvestjysk Sygehus selv adopterer den digitale arbejdsgang på alle afdelinger.

Længe ventet
Ditte Jørgensen er afdelingsbioanalytiker på klinisk mikrobiologisk afsnit og på klinisk molekylærbiologisk laboratorium på Sydvestjysk Sygehus. Hun er én af de mange bioanalytikere, som hver dag arbejder med prøver taget på afdelingerne på Sydvestjysk Sygehus.
For Ditte er den nye arbejdsgang længe ventet:

- Jeg har ventet på, at vi skulle få den digitaliserede arbejdsgang på rekvireringerne. Det er patienterne, vi er her for. Vi ønsker at give den bedste behandling mulig. Med den nye digitale arbejdsgang, kan vi tilbyde vores patienter den nyeste og sikreste behandling mulig, fortæller Ditte.