Høreklinik og røntgen hitter i Brørup

Det er snart halvandet år siden, at Sydvestjysk Sygehus åbnede høreklinik og røntgenfunktion på Sundhedscentret i Brørup. Siden er patienterne strømmet til i en sådan grad, at der snart skrues op for antallet af åbne timer i Høreklinikken.

Det er gået som borgmesteren prædikede. Da det for godt to år siden blev festligt markeret med sange og taler, at Brørup Sundhedscenter udvidede paletten med flere nære tilbud til borgerne, stod blandt andre Vejens borgmester, Egon Fræhr, på talerstolen.

- Når Jensen fra Nørbølling skal have tjekket sit høreapparat og Søren skal have fotograferet sin fod efter fodboldtræningen, behøver de ikke længere at tage helt til sygehuset i Esbjerg. De kan nu komme her til Brørup, lød det dengang fra Egon Fræhr – og han fik ret.

Faktisk mere end ret, for både Søren og Jensen er kommet til Brørup sammen med rigtig mange andre siden den festlige indvielse af de nye funktioner i efteråret 2018. Hver måned udfører medarbejderne i røntgenklinikken cirka 500 undersøgelser, mens Høreklinikken står foran en fordobling af sin kapacitet for at kunne imødekomme patienternes ønsker om undersøgelse i Brørup.

- Det går super godt. Omkostningerne er relativt beskedne, patienterne er glade for at kunne besøge os i Brørup og vi har medarbejdere, der bor tæt på og derfor også sætter pris på at have kortere til arbejde. Så det er svært ikke at være yderst tilfreds, smiler Stig Krarup Nielsen, ledende overlæge, øre-, næse og halsafdelingen på Sydvestjysk Sygehus, som driver Høreklinikken på sundhedscentret i Brørup.

Klinikken tager imod patienter med behov for kontrol og justering af deres høreapparater ligesom der også kan foretages ukomplicerede høreprøver på voksne. Mere komplicerede undersøgelser og behandling ved læge skal fortsat ske på sygehuset i Esbjerg, da Høreklinikken ikke er bemandet med en læge, men af audiografer.

Successen med Høreklinikken i Brørup glæder naturligvis også sygehusets direktion.

- Det har længe været både et politisk-, patient- og klinisk ønske at nedbringe ventelisterne til at få høreapparat. Det har vi forbedret betydeligt ved oprettelse af høreklinikken i Brørup. Det er vi rigtig glade for. Det skal lyde en stor ros til alle, der har været involveret i at få en rigtig god drift og samarbejde i gang i hele huset. Det bobler af aktivitet og huset er ved at være fyldt godt op, siger Susanne Lauth, sygeplejefaglig direktør på Sydvestjysk Sygehus.

Røntgen både med og uden tidsbestilling
Også Radiologisk afdeling mærker patienternes store tilfredshed med, at visse undersøgelser nu kan foretages i nærområdet fremfor på sygehuset. Det sparer dem ikke bare tid, men også en længere køretur.

Ligesom Høreklinikken er det også relativt simple undersøgelser, der tilbydes i Røntgenklinikken i Brørup. Her kan patienterne møde op til røntgen af hjerte, lunger, arme og ben. Skal der ske behandling eller måske efterfølgende skadestuebesøg, må patienterne fortsat en tur til Esbjerg, da sundhedscentret ikke har akuttilbud i sin tilbudspalet.

Til gengæld tilbydes røntgen både med og uden tidsbestilling alt efter, hvad patienterne foretrækker. Røntgen af ryg og nakke kan også foretages i Brørup, men det kræver bestilling af tid på forhånd.
Røntgenfunktionen er fortsat lukket fredag.

Borgernære tilbud
Med åbningen af henholdsvis røntgenfunktion og Høreklinik på Brørup Sundhedscenter fik særligt borgerne i Vejen Kommune kortere vej til væsentlige, men enkle sundhedstilbud. Det er helt i tråd med udviklingen af det nære sundhedsvæsen, hvor en række opgaver løses tættere på borgerne fremfor på sygehusene.

Det stiller krav til samarbejdet mellem sektorer. På Brørup Sundhedscenter har region og kommune fundet hinanden på god vis.

- Det er meget positivt at se, at de to indsatser med høreklinik og røntgen i Brørup er med til at understøtte gode sundhedstilbud tættere på borgerne. Det var netop formålet med at lave de mere borgernære forsøg med blandt andet røntgenfunktionen, som Region Syddanmark har støttet med puljemidler i seks år. Initiativerne i Brørup har medvirket til at konsolidere og videreudbygge det rigtig gode samarbejde, vi har med Vejen Kommune. Som noget nyt er der etableret en politisk styregruppe med repræsentation af kommunalpolitikere fra Vejen Kommune, Regionsrådspolitikere fra Region syd og Ledere og administratorer fra de samarbejdende organisationer, herunder også Psykiatrisygehuset. Det muliggør, at have et fælles fokus på et sammenhængende sundhedstilbud for borgerne. Der er grobund for andre gode spændende initiativer i samarbejdet, siger Susanne Lauth.