Hæklede blæksprutter afleveret til glæde for patienter med demens

I sidste uge kom Thomas Weiss forbi sygehuset i Esbjerg med favnen fuld af blæksprutter. De donerede hækledyr skal bidrage med ro og tryghed når patienter med demens besøger Sydvestjysk Sygehus.

Det kan være forvirrende og utrygt at besøge sygehuset, når man lider af en demenssygdom. Derfor har Sydvestjysk Sygehus siden 2017 uddannet over 1250 medarbejdere til demensvenner, fået 33 demensambassadører fra afdelingerne, indført obligatorisk E-læring om håndtering af demens og igangsat flere nye projekter, som skal hjælpe patienter med demens, når de kommer i berøring med sygehuset.
Så da Thomas Weiss kontaktede SVS for at donere demensblæksprutter til patienterne, lå det lige til højrebenet, at det blev et ja tak.

- Vi er meget glade for, at Thomas har tænkt på vores patienter. Demensblæksprutterne kommer til at supplere vores indsats på demensområdet, med dem kan vi tilbyde patienter og personale en bred række at værktøjer, som kan hjælpe med til at give vores patienter en god oplevelse, når de besøger sygehuset, fortæller Susanne Lauth, sygeplejefaglig direktør på SVS.

Fra ide til virkelighed
Fysioterapeut Thomas Weiss arbejder til dagligt på ældrecenteret, Blomsterengen, i Holsted. Han er ansat i en delt stilling med både pleje- og fysioterapeutiske opgaver. I sit job kommer Thomas helt tæt på problemstillinger omkring demens, som kan ramme både beboer og personale.

- Vi har et helt afsnit for beboere der lider af diagnosticeret demens på Blomsterengen. Jeg ville gerne gøre noget for at hjælpe dem endnu mere, end vi allerede gør. Ideen med sprutterne kom faktisk fra et fagblad. Her læste jeg, at man andre steder har taget de hæklede blæksprutter fra afdelingen med for tidligt fødte og brugt dem som et værktøj til patienter med demens også. Men det var først, da jeg mødte en demens vidensperson fra Esbjerg Kommune et halvt år senere, at ideen med demenssprutterne virkelig tog fart, siger Thomas.

Blæksprutterne blev uddelt på Blomsterengen, men projektet voksede yderligere, da Thomas efterfølgende var på kursus, hvor han mødte en aktivitetsmedarbejder på aktivitetscenteret Knudepunktet i Vejen, som gerne ville støtte op om projektet og hækle flere blæksprutter.

- Projektet er fuldkommen frivilligt, og jeg koordinere det selv. Det har været fedt at se ideen vokse, så vi både har kunnet donere sprutter til kommunens plejecentre og Sydvestjysk Sygehus. Det gør mig meget stolt og glad, at vores arbejde kan gøre en forskel for dem, som har brug for en ekstra tryghed på sygehuset, fortæller Thomas.

Permanent bolig i terapien
Det er neurologisk afdeling, der tager imod blæksprutterne. Afdelingen arbejder til dagligt med at diagnosticere demenssygdomme hos patienterne i demensambulatoriet i Esbjerg. Men hækledyrene skal hurtigt videre til Terapien efter en tur i vaskeriet.

- Når vores patienter med demens kommer i Terapien, kan blæksprutterne give ekstra meget tryghed og ro til både patienter og personale, derfor giver det rigtig god mening, at de skal bo der, fortæller Lene Jensen, som er ledende oversygeplejerske i neurologisk afdeling.
I løbet af de næste to år arbejder Sydvestjysk Sygehus på at blive endnu bedre til at opspore og behandle kognitivt svage patienter, når de besøger sygehusets Fælles Akutmodtagelse. Projektet skal også komme patienter med demens til gode.

blæksprutterne er inspireret af de sprutter, man hækler til for tidligt fødte på landets neonatalafdelinge, men er tilpasset til patienter med demens.