Diabetespatienterne tager ansvaret for forløbet på sygehuset

357 patienter med type 1 diabetes har de sidste to år selv bestemt antallet af kontrolforløb på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg. Resultaterne er klare: Patienterne er tilfredse og besøger ambulatoriet mindre – uden at forringe patienternes sundhed.

- Vi var helt høje over det. Det er jo enormt positivt, at vi kan gøre det endnu bedre for vores patienter samtidig med, at det frigiver mere tid for både læger og sygeplejersker til andre opgaver i ambulatoriet, fortæller overlæge, Claus Bogh Juhl, om resultaterne af forskningsprojektet:

Diatast.
Overlægen fra medicinsk afdeling har sammen med sin forskningsgruppe: cand.scient. ph.d. Nina Drøjdahl Ryg, overlæge Jeppe Gram og personalet fra Endokrinologisk afdeling, gennemført en to år varende forskningsprojekt. De undersøger om patienternes kontrolforløb i diabetesambulatoriet kan sammensættes på en ny måde, ved at patienterne selv tager ansvar for at bestille en tid i ambulatoriet ved behov.
Resultaterne af projektet er så positive, at diabetesambulatoriet i samarbejde med OUH nu arbejder på at indføre de nye forløb som et permanent tilbud til ambulatoriets patienter.

- Vi arbejder endnu på, hvordan det endelige forløb skal være. I fremtiden vil vi vurdere patienterne i forhold til, hvem der kan tilbydes Diatast. Der er dog mulighed for, at mange patienter i fremtiden får større indflydelse på deres eget patientforløb i diabetesambulatoriet, fortæller Claus.

Mere medbestemmelse
Sædvanligvis indkaldes patienterne i ambulatoriet til kontrol med tre til seks måneders mellemrum, ligesom det sker på mange af landets diabetesambulatorier.

- Vi fik ideen til Diatast, fordi vi så en mulighed for at individualisere patientens forløb i diabetesambulatoriet i højere grad. Ofte gennemgår vi blodprøvesvar med patienten til kontrolbesøget uden at gøre så meget mere. Det kan vi godt gøre smartere. Med Diatast, kunne vi finde ud af, om patienterne ville få glæde af mere medbestemmelse i forhold til, hvornår, hvor ofte og hvordan de skal til kontrolkonsultation, fastslår Claus Bogh Juhl.

Med Diatast får patienten mulighed for selv at vurdere hvornår, de har brug for en kontrol i ambulatoriet. Sydvestjysk Sygehus sender en SMS hver tredje måned, som en påmindelse om at patienten kan bede om en tid ved behov. Hvis patienten selv vurderer at der er behov for fremmøde sendes en tid, ellers ikke.
Projektets resultater viser, at en 30 procent af alle kontrolbesøg er skåret fra, ligesom en stor del af konsultationerne er rykket fra fysisk fremmøde og til telefonkonsultation.

- Patienternes tilbagemeldinger viser at de får mere ud af de bookede konsultationer, de oplever ambulatoriet mere tilgængeligt, at et flertal ønsker at fortsætte med den nye model, og at sundheden for patienterne ikke forringes, selvom de besøger ambulatoriet mindre, fortæller Nina Drøjdahl Ryg.

Forskningsgruppen arbejder på højtryk for at færdiganalysere resultaterne, så studiet kan publiceres både nationalt og internationalt.