De første patienter fra luften i Esbjerg

Alle tilladelser er på plads, personalet har trænet, og de første patienter er ankommet. Heliporten på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg er åben.

Heliporten på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg er åben for flyvninger med patienter. Den 28,6 meter brede disk er placeret oven på sygehuset i 28 meters højde.
I sidste uge åbnede pladsen officielt for flyvninger efter alle nødvendige tilladelser er kommet på plads og træningen af personalet med opgaver på pladsen blev gennemført.

- Det er meget glædeligt for sygehuset, at vi har fået heliporten. Det har stor betydning for patienterne, men også for sygehuset, og vi vil gerne sige stor tak til alle som har støttet projektet, herunder en særlig tak til regionsrådet og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, fortæller Per Busk, administrerende sygehusdirektør på Sydvestjysk Sygehus.

Region Syddanmark har finansieret heliporten i Esbjerg med støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
Sygehuset forventer omkring 90 flyvninger årligt, hvoraf en del vil være akutpatienter som ankommer til sygehuset, imens en anden del vil bestå af overflytninger af tidskritiske patienter til andre specialsygehuse.