Værktøjer, samtaleteknikker og et symbol letter kommunikationen for hjerneskadede

Hvert år oplever 4.000 danskere, at deres evne til at tale og forstå andre ændres drastisk som følge af en skade i hjernen. Gennem to år har Sydvestjysk Sygehus været tovholder på et millionprojekt med det formål at lette kommunikationen for mennesker med afasi og samtidig sikre, at de mødes ens på sygehuset og i kommunerne.

En uddannelse, værktøjskasser i både fysisk og digital forstand, samtaleteknikker og et hjernesymbol. Listen af resultater er lang for projektet KomTil (Kommunikativ Tilgængelighed), der gennem to år har arbejdet intensivt med udviklingen af værktøjer og strategier, der kan lette kommunikationen med omverdenen for patienter og borgere med afasi. Med ét forandres deres evne til at tale og forstå andre – oftest som følge af en hjerneblødning eller en blodprop i hjernen.
Det stiller store krav til omgivelsernes måde at kommunikere på, for tålmodighed og gode intentioner gør det ikke alene. Derfor har KomTil haft fokus på udviklingen af en række strategier og hjælpeværktøjer. For mennesker med afasi skal de bidrage til, at de i højere grad føler sig forstået og hørt, mens de for sundhedspersonale – og til dels også pårørende – skal være et fundament at stå på og noget at læne sig op af i kommunikationen med mennesker med afasi. Sundhedspersonale på både sygehus og i kommunerne uddannes i strategier til god kommunikation og der er stor vægt på, at relationen mellem samtalepartnerne er bærende for god kommunikation.

Den fysiske værktøjskasse indeholder bl.a. diverse billedkort, ja/nej kort og ansigter med tydelige følelsesudtryk fx ked af det, glad og sur. Værktøjskassen skal følge borgeren fra den første indlæggelse på sygehuset til genoptræning og rehabilitering i kommunerne. På den måde sikres det, at afasiramte mødes ens på tværs af sektorer. Hidtil har de fx kunne opleve, at en sygehuslæge bad om et blink med øjnene som udtryk for et ja, mens de andre steder er blevet bedt om et tryk i hånden eller et nik som udtryk for det samme. Det skaber utryghed og øger risikoen for fejl. Værktøjskassen findes også i en digital udgave.

Skabelsen af sammenhæng på tværs af sektorerne har fra start været drivkraften for KomTil-projektet, der har modtaget godt tre millioner kroner fra TrygFonden. Sydvestjysk Sygehus har været tovholder på projektet, som også Esbjerg og Varde kommuner, Hjerneskadeforeningen, Syddansk Universitet og Syddansk Sundhedsinnovation har taget del i. Undervejs har også Billund, Fanø og Vejen kommuner hægtet sig på, så KomTil-projektets resultater vil komme afasiramte borgere til glæde og gavn i hele fem sydjyske kommuner.

I alt 18 tværsektorielle og tværfaglige KomTil trænere er uddannet og har taget hul på undervisningen af deres kolleger ude i kommunerne og på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg og Grindsted. På nuværende tidspunkt er flere end 220 sundhedsprofessionelle klædt på til at bruge de nye værktøjer.

Symbol med ære
Udover en lang række fagpersoner har også borgere med afasi og deres pårørende bidraget med input og erfaringer ved en række workshops i løbet af projektperioden. Det bærende i projektet har netop været samskabelsesprocesser, hvor erfaringer og meninger fra de involverede har udgjort grundlaget for udviklingen af KomTil.

Det har blandt andet ført til udviklingen af et ekstra produkt: Et symbol der er tiltænkt samme rolle, som de velkendte symboler handicappede og blinde bærer. Afasi er et usynligt handicap, så symbolet skal gøre omverdenen opmærksom på, at her er et menneske, som det kræver lidt ekstra tålmodighed at kommunikere med. Ideen til symbolet opstod blandt fagpersoner, men blev hurtigt skudt ned i den tro, at de afasiramte selv ville finde symbolet stigmatiserende. Sådan gik det langtfra. Tværtimod var begejstringen så stor, at der nu er udviklet et symbol, der indikerer hjerne og sprog.

- Jeg hører fra både afasiramte og pårørende, at det vil blive båret med ære. Det er så dejligt med et symbol, så folk forstår os og behovet for, at de måske lige tager sig lidt ekstra tid eller giver en hånd, siger Mette Rindom Petersen, formand for Hjerneskadeforeningen, Sydvestjylland.

Kom og vær med!
Torsdag den 19. december kl. 11.30-15.00 markeres afslutningen på KomTil projektet ved en konference på UC Syd i Esbjerg. Alle med interesse for området er velkommen. Tilmelding skal ske til vivi.lund.jacobsen@rsyd.dk