Ukrainsk Røde Kors oplevede dansk frivillighed på SVS

En delegation fra Røde Kors i Ukraine snuste i sidste uge til dansk frivillighed, da de blandt andet besøgte Lungemedicinsk afdeling på Sydvestjysk Sygehus.

To gange om ugen besøger 14 frivillige fra Røde Kors i Esbjerg indlagte patienter på udvalgte afdelinger på Sydvestjysk Sygehus (SVS). De frivillige kommer med tid, nærvær og ro og indbyder patienter og pårørende til en snak om stort og småt – gerne over en kop kaffe.

Sådan et tilbud har Røde Kors i Ukraine endnu ikke på deres lokale sygehuse, men måske det snart kommer. I hvert fald besøgte en fem mand stor delegation fra ukrainsk Røde Kors i sidste uge Lungemedicinsk afdeling på SVS for at blive klogere på det meget værdsatte tilbud, som de esbjergensiske patientstøtter giver.

Den ukrainske delegation er i Esbjerg i en hel uge for at suge inspiration til sig. På Lungemedicinsk afdeling fulgtes de rundt med patientstøtterne Ella Hedegaard og Gerda Balleby. Afdelingssygeplejerske, Lene Klemensen, tog imod og fortalte kort om afdelingen og den forskel som patientstøtterne gør.

Med sig havde ukrainerne en række små gaver lavet af børnehjemsbørn i deres hjemland. De blev rundhåndet delt ud på patientstuerne – blandt andet til en kvindelig patient, der samme dag kunne fejre sin fødselsdag. Hun havde næppe ukrainske gæster og gaver komme.

Det ukrainske besøg hos Røde Kors i Esbjerg er en del af udvekslingssamarbejde, hvor også repræsentanter fra Røde Kors i Danmark skal besøge Ukraine.