SVS og AAU satser på mere forskningssamarbejde i fremtiden

Sydvestjysk Sygehus og Aalborg Universitet tror på synergi imellem dem og har derfor åbnet døren for at kliniske og tekniske forskere i fremtiden får mere fællesskab.

Hvordan skaber vi synergieffekt og samarbejder i vores forskning? Det var det helt store spørgsmål, da repræsentanter fra både Sydvestjysk Sygehus og Aalborg Universitet i Esbjerg mødtes på AAU.

Dagen handler om at lære hinanden at kende og få forståelse for hinandens stærke sider i forskningen for på den måde at skabe nye partnerskaber på tværs af faggrupperne.

- Hvis vi går herfra og har fået to nye forskningsprojekter i et samarbejde mellem AAU og SVS, så har dagen været ekstra god. Dagen handler i bund og grund om at skabe relationer mellem forskerne. Det kan godt være, de kommer fra to forskellige verdener, men når de arbejder sammen, kan det skabe stor værdi for både dem og for vores patienter på SVS, siger lægelig direktør, Anna-Marie Bloch Münster.

Det summer af liv om morgenbordet i loungen udenfor auditoriet, forskerne er ankommet, de hilser på hinanden og stiller sig i små grupper i loungen for at tale sammen. En af forskerne, som er ankommet, er ingeniør, Michael Holte, der dagligt arbejder i 3D laboratoriet på kæbekirurgisk afdeling på SVS. Han er det første eksempel på et vellykket forskningssamarbejde mellem AAU og sygehuset.

- Det er rigtig dejligt at se så mange mennesker er mødt op. Det er lidt sjovt at være den første tekniske forsker fra AAU som er rykket ud på sygehuset, og jeg håber, flere kommer til, fortæller Michael under morgenmaden.

Sundhed, svampe og Big Data
Spørgsmålene stod i kø på dagen: Kan svampeforskeren hjælpe med at nedsætte åreforkalkning sammen med kardiologerne? Kan kemiingeniøren med speciale i planter hjælpe en læge med speciale i inflammatoriske sygdomme? Og hvordan kan vi bruge Big Data til at forske i sundhedsvidenskab?

- Løsningen på problemstillingerne ligger ikke altid lige for, men hvis vi kan hjælpe hinanden til at få nye perspektiver i forskningen, så vi kan finde løsningerne hen af vejen, så er vi allerede nået et godt stykke, siger Anna-Marie Bloch Münster.

Workhoppen forsøger at hjælpe forskerne med at finde hinanden ved et program sammensat af parrede indlæg og speed dating forskerne imellem.

Luftveje i 3D
Ingeniør, Michael Holte, er også på dagens program som oplægsholder.

Han ønsker nemlig at udvide opgaverne i sit 3D laboratorium med forskning i luftvejens funktion hos blandt andet kæbeoperationspatienter. Derfor er han gået sammen med forsker, Matthias Mandø, fra AAU for at undersøge strømningen i de øvre luftveje.

- Det er ikke kun kæbepatienter der får glæde af sådan en forskning, håbet er at vi gennem undersøgelsen kan hjælpe mange forskellige patientgrupper. Patienter med søvnapnø har fx også problemer med luftstrømningerne i de øvre luftveje, fortæller Michael Holte.

Samarbejdet mellem AAU og SVS forstærkes af de vellykkede samarbejder, og derfor skal der være endnu flere af dem i fremtiden, hvis det står til deltagerne i dagens workshop.