Stinus behandler knoglerne med videnskab

Den 1. februar 2019 blev speciallæge Stinus Gadegaard Hansen ansat som ny lektor og forskningsleder i endokrinologi på Sydvestjysk Sygehus

Det meste af tiden er han i lægekitlen og behandler patienterne på Endokrinologisk Afsnit på Sydvestjysk Sygehus. Resten af tiden er han forsker. Her begraver han sig i forskningsprojekter på sit kontor for at finde den bedste nye behandling til patienter med endokrinologiske sygdomme.

Stinus Gadegaard Hansen er en travl mand. Han blev uddannet speciallæge i sommeren 2018, og et halvt år efter - 1. februar 2019 - kunne han kalde sig lektor og forskningsleder i Endokrinologi på Sydvestjysk Sygehus med affiliering til Syddansk Universitet.

- Jeg beskæftiger mig med knoglernes opbygning, og hvad der sker med knoglerne i kroppen, når de bliver syge med knoglesygdomme - knogleskørhed for eksempel. Når vores knogler bliver syge kan det have stor betydning for hele kroppen, fortæller Stinus Gadegaard Hansen.

Stinus kommer meget tæt på patienternes oplevelser med sygdom i knoglerne, når han behandler patienterne på Endokrinologisk Afsnit på Sydvestjysk Sygehus.
Han synes selv, han får det bedste af begge verdener, når han får lov til både at behandle og forske på jobbet.

- Jeg vil gerne lave patientnær forskning, så mine patienter kan mærke en forandring i deres behandling. Når vi underbygger den kliniske praksis med forskningsresultater kan vi nemlig sikre patienterne den bedste, nyeste og sikreste behandling på området, og det, synes jeg, giver rigtig god mening, siger Stinus.

Resultater på vej
- En ting er at læse de videnskabelige artikler om behandling af endokrinologiske sygdomme, en anden er selv at være en del af forskningen og gøre en forskel for patienterne - ikke bare på vores sygehus - men generelt, fortæller Stinus.

Allerede en måned inde i jobbet som lektor og forskningsleder har knoglelægen fået en stor rolle i en del af forskningen på Sydvestjysk Sygehus.

- Vi er i gang med at foretage de sidste undersøgelser af patienter i et forskningsprojekt der handler om knoglesygdom i forbindelse med overvægt, derefter skal vi i gang med at analysere på resultaterne. Forskningen sker ikke kun på én dag, der kan gå noget tid, inden vores resultater kan implementeres i behandlingen. Men vi er på rette vej.

Projektet Stinus henviser til er 7-års Undersøgelsen, som er i sin slutfase.

Projektet undersøger, hvordan overvægt og operation for overvægt påvirker knoglerne, og søger et svar på om patienter, der tidligere har levet med overvægt og særligt dem som bliver opereret, har en forhøjet risiko for at udvikle knogleskørhed efter operationen.

Resultaterne af undersøgelsen forventes offentliggjort i løbet af det næste års tid.