PRO, et middel til en bedre behandling

Patientrapporterede Oplysninger (PRO) skal give mere patientinvolvering på Ortopædkirurgisk afdeling i fremtiden.

Det er en rolig morgen på ortopædkirurgisk afdeling på Sydvestjysk Sygehus i Grindsted. En chauffør melder ankomst og hjælper patienten ind i venteværelset.

Her til morgen er det ikke kun lægen eller sygeplejersken, knæ- og hoftepatienterne skal tale med. Det er også studentermedhjælper, Bettina Kofoed. Hun er mødt ind for at vejlede patienterne i at udfylde et elektronisk spørgeskema om egen sundhedstilstand.

Projektet, PRO – Patientrapporterede Oplysninger, er en del af en større national indsats.
På Sydvestjysk Sygehus betyder det, at alle patienter, som er indkaldt til forundersøgelsen på Ortopædkirurgisk afdeling i Esbjerg og Grindsted, bliver tilbudt at være med.

Patienterne skal besvare spørgeskemaet inden operation, og tre måneder og et år efter operation. På den måde skal PRO bidrage til bedre behandling, fordi det blandt andet bliver tydeligt, hvordan patienten oplever effekten af operationen.

Tryg behandling
Selvom det er Bettinas første dag som studentermedhjælper i Grindsted, har hun allerede oplevet, at patienterne har udtrykt glæde ved at blive fulgt via besvarelse af spørgeskemaerne. Det kan nemlig være trygt, at man som patient bliver medspiller i opfølgning af sit eget behandlingsforløb.

- Når vi følger patienterne igennem PRO, har vi mulighed for at give dem større indflydelse på egen behandling. Vi kan også se udviklingen i patientens forløb og finde ud af, hvor sundhedspersonalet skal sætte ind, så de kan prioritere behandlingsindsatsen der, hvor den gør størst nytte – siger Bettina Kofoed, studentermedhjælper og fysioterapeutstuderende på 6. semester.

På Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg og i Grindsted vil der i fremtiden være et PRO-område – en såkaldt PRO-kiosk - på Ortopædkirurgisk afdeling, hvor patienterne selv eller med hjælp via smartphone på APP’en: Mit Forløb, kan udfylde spørgeskemaet elektronisk.

Bettina Kofoed hjælper patienterne på Sydvestjysk Sygehus i Grindsted med at udfylde PRO.