Patienterne på Sydvestjysk Sygehus er tilfredse

En ny landsdækkende undersøgelse af patienttilfredsheden viser, at patienterne på Sydvestjysk Sygehus samlet set er godt tilfredse med deres forløb på sygehuset.

På Sydvestjysk Sygehus sætter vi patienten først – og de kan de heldigvis mærke. I hvert fald viser en ny landsdækkende undersøgelse af patienttilfredsheden på landets sygehuse, at Sydvestjysk Sygehus holder sidste års niveau og dermed placerer sig lunt på eller lige over landsgennemsnittet samlet set.

Størst fremgang i tilfredsheden ser man hos gruppen af planlagt ambulante patienter, men også de akut indlagte patienter er generelt set godt tilfredse. Det gælder blandt andet patienterne på Lungemedicinsk afdeling, der i år placerer sig over landsgennemsnittet på hele 23 spørgsmål mod ni i 2017. Stor fremgang er der for eksempel at spore i patienternes tilfredshed med behandlingen, hvor 60 procent af de adspurgte erklærer sig tilfredse i meget høj grad mod 39 procent sidste år.

Hos de planlagt indlagte patienter er der øget tilfredshed at aflæse i forhold til patienternes oplevelse af, at én fast læge er ansvarlig for deres forløb. Netop det har flere af sygehusets afdelinger haft øget fokus på det seneste års tid, og det skinner positivt igennem i tilfredshedsundersøgelsen.

Også tilfredsheden hos de planlagt indlagte patienter, der møder til behandling på Ortopædkirurgisk afdeling på Sydvestjysk Sygehus i Grindsted, er tydelig. I 33 ud af undersøgelsens 34 spørgsmål ligger afdelingen over landsgennemsnittet.

Det samme gør Sydvestjysk Sygehus overordnet set, når det gælder det tværsektorielle samarbejde med kommunerne. Her skinner patienternes tilfredshed tydeligt igennem på spørgsmålet om, hvorvidt de oplever, at sygehusafdeling og kommune samarbejder om udskrivelsen således, at overgangen mellem de to sektorer sker bedst muligt for patienten.

Årligt kommer godt 1.900 børn til verden på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg. Også deres mødre er blevet spurgt til tilfredsheden med alt fra første scanning til ammehjælp. På spørgsmålet om hvorvidt kvinderne alt i alt er tilfredse med fødselsforløbet placerer Sydvestjysk Sygehus sig i år flot over landsgennemsnittet. Det samme gør sig gældende på spørgsmålet om, hvorvidt der har været en jordemoder tilstede på fødestuen i det omfang, som kvinderne har følt behov for.

SVS har Danmarks bedste akutmodtagelse
Fornylig blev en landsdækkende patienttilfredshedsundersøgelse for landets akutmodtagelser offentliggjort. Den viste, at Sydvestjysk Sygehus har Danmarks bedste akutmodtagelse målt på patienternes tilfredshed. Her scorede SVS bedst af alle på ni spørgsmål, mens landets næstbedste akutmodtagelser ”bare” havde tre førstepladser hver. Læs mere her: http://www.svs.dk/wm513908

Den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser gennemføres hvert år og er en national spørgeskemaundersøgelse. Resultaterne kan ses på www.patientoplevelser.dk