Nu podes fødende også på SVS

Sydvestjysk Sygehus poder nu også fødende for streptokokbakterie.

For godt en måned siden blev den første fødende kvinde på Sydvestjysk Sygehus (SVS) podet for gruppe B-streptokokker, der kan medføre alvorlig sygdom hos den nyfødte, hvis den gives videre under fødslen.

Hidtil er antibiotika til fødende udelukkende givet ud fra en række opstillede kriterier, men nu kan en podning så give et præcist svar på, om en fødende har bakterien – og dermed gives kun antibiotika i de tilfælde, hvor det er påkrævet. Der er altså tale om bedre diagnostik og en reduktion i brugen af antibiotika under fødslen til fordel for både mor og barn.

På SVS anvendes metoden GeneXpert, der er valideret og også bruges på bl.a. Odense Universitetshospital.
Med testmetoden forventes en markant reduktion af antibiotika til fødende. Studier viser, at der kan forventes en reduktion på cirka 70 procent. Det vil sige, at to ud af tre fødende, der tidligere fik antibiotika, fremover undgår dette.

Svartiden fra podningen tages til svaret foreligger er tre-fire timer. Podningen foretages af en jordemoder på fødegangen, hvorefter analysen sker i sygehusets laboratorium.

Det forventes, at cirka 350 fødende årligt vil få podningen foretaget på SVS.