Hurra for de røde skjorter

Røde Kors og Sydvestjysk Sygehus har i ti år samarbejdet om at give flere gode oplevelser til de indlagte patienter på sygehuset.

Marianne Vejlø (tv) og Anna-Lise Nielsen (th) har været en del af patientstøtterne, siden de for første gang viste sig på Sydvestjysk Sygehus.

De holder en hånd og taler om vind og vejr. De bruger deres intuition, synger og giver et kram, hvis der er brug for det, og ikke mindst så lytter de til historierne fra patienterne og deres pårørende.
Patienterne siger, de ind imellem er bedre end medicin.

Det er sådan de er – de frivillige patientstøtter – de røde skjorter - fra Røde Kors. I ti år har de været en del af livet på Sydvestjysk Sygehus. Hver tirsdag og torsdag samles de kort, inden de spredes ud på sengeafdelingerne for at gøre, hvad de kan, for at patienterne får en god eftermiddag på sengeafdelingerne.

De må ikke gøre alt det, sygeplejepersonalet skal, men de kan alt det andet, som også gør en forskel for både patienterne og deres pårørende under en indlæggelse.

Gør en forskel
Anna-Lise Nielsen og Marianne Vejlø har været patientstøtter i over 10 år – lige fra begyndelsen, som de selv siger.

Anna-Lise er tidligere lægesekretær ved lægerne Husted & Østergaard i Englandsgade (Esbjerg) og Marianne har arbejdet i over 40 år som sygeplejerske i psykiatrien. De er begge pensionister nu, og de nyder meget at være en del af støtterne fra Røde Kors.

- Man er jo vant til at tale med patienterne om det, der fylder hos dem. Det gjorde jeg jo også, da som lægesekretær, fortæller Anna-Lise.

- Og det er jo altid spændende at tale med patienterne. Vi kommer som patientstøtter for at lytte til dem. De fortæller ofte om dem selv og deres fortid. Vi har tavshedspligt, så de ved, at de trygt kan tale med os, når vi er der. Det er dejligt, at vi kan hjælpe på den måde, supplerer Marianne.

Mere end patientpleje
Selvom Anna-Lise og Marianne begge er rige på erfaring med patientpleje fra tidligere i livet, præsenterer de sig aldrig som lægesekretær eller sygeplejerske.

- Sygeplejerskerne skal noget andet, end det vi skal som støtter. Vi giver patienterne mulighed for at tale med nogen der ikke er plejepersonale. Det er deres chance for, at de bliver centrum en hel eftermiddag, og det betyder noget, siger Marianne.

- Men vi kunne ikke gøre det uden Sydvestjysk Sygehus. Vi har et rigtig godt samarbejde med afdelingerne. De er altid bare så fantastisk gode til at tage imod og os vores kompetencer. Ingen af os kan gøre det alene, men når vi arbejder sammen, kan vi virkelig gøre en forskel for patienterne, siger Anna-Lise Nielsen.

Fakta
Røde Kors har 56 patientstøtter på Sydvestjysk Sygehus. I 2018 var patientstøtterne 4.200 timer på sygehuset.