Glade medarbejdere giver tilfredse patienter

Det vælter ind med patient- og pårørendehilsner til medarbejderne på Lungemedicinsk afdeling, hvor patienterne er tilfredse med alt fra behandling over pleje til information og ro til hvile. Og så skader det nok heller ikke, at indlagte patienter vækkes med fødselsdagssang, når de fylder år.

- Her taber man sig i hvert fald ikke af at arbejde. Tværtimod!

To sygeplejerskere i det store sygeplejekontor på Lungemedicinsk afdeling griner, mens de kaster et blik på skålen med fyldte pebermyntechokolader. Flere gange om ugen modtager de og deres kolleger kalorierige hilsner fra taknemmelige patienter og pårørende. Ofte ledsaget af flotte, rosende ord på skrift, der alle lægges frem til skue på bordet i personalestuen.

De mange hilsner taler deres eget sprog, men der er altså også officiel dokumentation for patienternes store tilfredshed med Lungemedicinsk afdeling på Sydvestjysk Sygehus.  En landsdækkende undersøgelse af patienternes oplevelser på de danske sygehuse er offentliggjort og her skinner det tydeligt igennem, at patienterne langt overvejende er glade for både behandling, pleje og medarbejdernes imødekommenhed på afdelingen.

Afdelingssygeplejerske, Lene Klemensen, er glad for undersøgelsens resultater, men ikke for alvor overrasket. Den nylige medarbejdertilfredsundersøgelse viste nemlig, at medarbejderne i vid udstrækning trives rigtig godt – og det smitter af på patienterne.

- Jeg hører indimellem patienterne sige, de kan mærke, at der er en god stemning på afdelingen. Når jeg selv sidder inde på mit kontor, hører jeg ofte medarbejdere grine ude på gangen. Det gør patienterne også, så de kan mærke, at vi har det godt sammen, siger Lene Klemensen, der mener, at netop det gode arbejdsmiljø gør medarbejderne i stand til – på trods af travlhed - at sætte patienten forrest sådan som sygehusets overordnede strategi også foreskriver. Og når fokus er på patienten, giver det glade og tilfredse patienter.

Derfor har det også høj prioritet, at plejepersonalet på Lungemedicinsk afdeling bruger mest mulig tid på stuerne hos patienterne i stedet for bag skærme på kontorerne. Det vægter afdelingssygeplejersken højt.

Ris og ros tages ind
I den landsdækkende patienttilfredsundersøgelse scorer Lungemedicinsk afdeling over landsgennemsnittet på 23 af de 35 spørgsmål, men de resterende 12 lander på gennemsnittet. Men én ting er officielle undersøgelser, noget helt andet er den direkte ris og ros fra patienter og pårørende, som kan afleveres i små postkasser. Det læses højt på personalemøder, så rosen kan tages ind og risen kan arbejdes med.

- Det vi kan gøre noget ved, gør vi noget ved. Et eksempel var en patient, der skrev, at han fandt det forstyrrende, når nattevagten om natten åbnede larmende døre for at fylde skabe op. Det var konkret og noget, som vi nemt kunne ændre på, så det gjorde vi, siger Lene Klemensen, der i det hele taget går meget op i at praktisere ordentlighed.

- Det er virkelig et nøgleord her på afdelingen. Vi gør tingene ordentligt både i forhold til vores patienter, men også i forhold til hinanden. Vi arbejder med at minimere forstyrrelser og forventningsafstemme med kollegaer, så der ikke opstår misforståelser i forhold til kommunikation og prioritering af dagens plejeopgaver. Vi har arbejdet struktureret med det på blandt andet temadage, for jeg tror på, at det betaler sig at arbejde med det i fredstid i stedet for først at sætte ind, når det går skidt. Det gode arbejdsmiljø og det kollegiale sammenhold er så vigtigt, for det er det, der gør, at personalet formår at hjælpe hinanden med prioriteringer og samarbejde i de perioder, hvor presset er stort på grund af for eksempel sygdom eller overbelægning, siger Lene Klemensen, mens hun trækker to skuffer ud fra reolen i kaffestuen.

Her gemmer afdelingen de mange hilsener, breve og kort fra taknemmelige patienter og pårørende.

- Tak for ALT, hvad I har gjort. Behandlingen, omsorgen og tålmodigheden har været fantastisk. I er virkelig kompetente, lyder en hilsen.

- Man kan ikke undgå at blive lidt stolt. Vi er en afdeling med mange dårlige – og ofte også ældre – patienter. Derfor oplever vi relativt mange dødsfald. Det kan være udfordrende at stå med en døende patient, som man gerne vil være der for, mens en anden kalder for at få et glas saftevand. Igen handler det om ordentlighed, for den patient der beder om saftevand, ved jo ikke hvad vi står med på den anden stue, så vi bestræber os altid på at være imødekommende, smiler Lene Klemensen, der sammen med sit personale har en tradition, de værner om.

Nattevagterne på afdelingen sørger fast for at løbe patienternes cpr-numre igennem for at spotte eventuelle fødselsdage den kommende dag. Er der ”gevinst” samles afdelingen til morgensang. Dét giver også glade – og ofte overraskede – patienter.