Forskning skal sikre bedre behandling af nyretransplanterede patienter

Sydvestjysk Sygehus satser på forskningen. Et kommende PhD-projekt søger at give patienterne en præcis behandling, når de har fået en nyretransplantation.

Et PhD-projekt på Sydvestjysk Sygehus vil undersøge, hvordan sygehusvæsenet kan tilbyde en mere præcis behandling til nyretransplanterede patienter.
Når en patient får en nyretransplantation i dag, skal patienten efterfølgende i livslang behandling med lægemidlet, Tacrolimus. Lægemidlet er normalt brugt ved nyretransplantationer for at sikre, at kroppen ikke afstøder det transplanterede organ.

Men desværre kan lægemidlet have en tendens til at være skadeligt for organet, hvis dosis er for høj, men er dosis for lav øges risikoen for at kroppens immunforsvar angriber og afstøder det nye organ. Det er derfor vigtigt, at patienten får den helt rigtige dosis af Tacrolimus.
Troels Korshøj Bergmann er overlæge og klinisk farmakolog på Sydvestjysk Sygehus og vejleder på PhD projektet, der skal forske i de transplanterede nyrer.

- I dag måler vi dosis af Tacrolimus i blodet, men selvom organafstødning er sjælden er det muligt at der findes markører det endnu mere præcist kan hjælpe os til at styre dosis af Tacrolimus således at organafstødning og bivirkninger kan reduceres yderligere. Så hvordan finder vi sådanne markører så patienterne kan få en bedre behandling? Det er netop det, vores projekt vil forsøge at finde svaret på, fortæller Troels.

Det er muligt at svaret skal findes ved at undersøge dosis af Tacrolimus i immuncellerne hos patienterne i stedet for i blodet, da effekten af Tacrolimus netop udspiller sig i immuncellerne og ikke i blodet som sådan.
Undersøgelsen gør som noget specielt brug af matematisk modellering til at påvise mulige sammenhænge mellem dosis, effekt, og bivirkninger. Denne del af analyserne vil blive udført i samarbejde med forskere fra Queensland Universitet i Brisbane, Australien, hvor Troels har været gæsteforsker.

- Vi vil undersøge 100 nyretransplanterede patienter fra Odense Universitetshospital og Sydvestjysk Sygehus Esbjerg. Patienter der indgår i undersøgelsen vil få taget ekstra blodprøver, men undersøgelsen påvirker derudover ikke forløbet eller behandlingen i øvrigt, siger Troels.

Klar, parat til start
Projektet har allerede indsamlet nok penge fra forskellige fonde til at kunne dække halvdelen af udgifterne i forbindelse med forskningsprojektet, ligesom projektet lige nu søger de sidste midler så det kan komme i gang.

- Vi har allerede arbejdet på projektet i over to år, før vi er nået hertil. Det er super spændende, og vi regner med at gå i gang med projektet hurtigst muligt. Men det kræver, at vi har økonomien i orden, siger Troels Korshøj Bergmann.

Sideløbende med PhD projektet vil forskergruppen undersøge, om man gennem færre blodprøver kan påvise doseringen af lægemidlet, Tacrolimus, i patienten over længere tid. Hvis dette lader sig gøre, betyder det, at patienterne i fremtidige forskningsprojekter kan få taget færre blodprøver hvilket letter byrden for patienterne, og gør projekterne nemmere og billigere at udføre.