Fødselslæge vinder en million forskningskroner

Læge Anne Cathrine Godtfredsen og Enheden for Tromboseforskning ved Sydvestjysk Sygehus vandt onsdag aften en million kroner i forskerkonkurrencen Et Sundere Syddanmark. Pengene skal gå til forskning i, hvorfor nogle gravide kvinder rammes af svangerskabsforgiftning.

1.000.000 kroner. Det står der på den check, som regionsrådsformand Stephanie Lose onsdag aften overrakte fødselslæge Anne Cathrine Godtfredsen som bevis på, at hun og hendes forskningsprojekt omkring svangerskabsforgiftning løb med førstepladsen i konkurrencen Et Sundere Syddanmark.

Men selv om millionen står der sort på hvidt, så skal den overlegne førsteplads – med mere end 40 procent af alle stemmer – lige bundfælde sig.

- Jeg er fortsat helt overvældet og dybt taknemmelig. Det er fantastisk, at det lykkedes og nu kribler det bare i mig for at komme rigtig i gang, så vi forhåbentlig kan finde svaret på årsagen til svangerskabsforgiftning og dermed hjælpe rigtig mange kvinder, børn og familier fremadrettet, siger Anne Cathrine Godtfredsen dagen derpå, hvor kollegerne på Sydvestjysk Sygehus flokkes omkring hende for at ønske tillykke. For selv om sejren selvfølgelig først og fremmest er hendes og projektets, så vækker den stolthed overalt på sygehuset.

- Vi er ovenud lykkelige og stolte på hele sygehusets vegne. Svangerskabsforgiftning er en alvorlig sygdom og derfor er vi også glade på vegne af alle de patienter, som det her vil komme til gode, siger Anna-Marie Bloch Münster, lægelig direktør på Sydvestjysk Sygehus.

Anne Cathrine Godtfredsen skal forske i årsagen til svangerskabsforgiftning i samarbejde med Enheden for Tromboseforskning på SVS, Syddansk Universitet og svangerafdelingen på Odense Universitetshospital. Flere end 200 kvinder skal undersøges for at finde ud af, om der er sammenhæng mellem udvikling af svangerskabsforgiftning og et bestemt protein i moderkagen, et protein, der har tendens til at folde sig forkert.

Anne Cathrine Godtfredsen var i konkurrence med fire andre syddanske forskningsprojekter i Et Sundere Syddanmark.

Hvert år rammes 2.500 danske kvinder af svangerskabsforgiftning. På verdensplan koster sygdommen 70.000 kvinder livet hvert år.