E-læring skal give et demensvenligt SVS

På Sydvestjysk Sygehus tilbydes nu et nyt E-læringskursus, ABC Demensvenligt sygehus. Kurset skal give medarbejderne de rette kompetencer til at håndtere patienter med demens.

Mennesker med demens er i hyppig kontakt med sygehussektoren. Derfor har det afgørende betydning, at medarbejderne er klædt på til at møde denne type patienter. Sydvestjysk Sygehus er en del af et projekt fra Nationalt Videnscenter for Demens, hvor man arbejder på at skabe rammerne for demensvenlige sygehuse. Projektet skal skabe erfaringer med tiltag, der kan løfte kvaliteten af den behandling, pleje og omsorg, mennesker med demens møder i sygehussektoren.

Som en del af initiativet er der udviklet et e-læringskursus, som henvender sig til alle ansatte på sygehuse. Kurset fortæller i korte træk, hvordan mennesker med demens er udfordret, når de er på sygehuset, og hvordan man, for eksempel igennem den rette kommunikation, kan skabe bedre behandlingsforløb og øge sikkerhed og tryghed for patienter med demens.

Et kursus til alle nyansatte
På Sydvestjysk sygehus arbejdes der målrettet med et kompetenceløft til personalet for at hjælpe patienter med demens. Derfor har ledelsen besluttet at udbrede kurset, ABC Demensvenligt sygehus, på tværs af sygehuset og gøre kurset obligatorisk for alle nyansatte, som en del af introduktionen til sygehuset.

”ABC Demensvenligt sygehus er et lærerigt værktøj med nogle kliniske eksempler og forslag til konkrete handlinger. Programmet er med til at øge forståelsen for og opmærksomheden på patienter med demens. Jeg håber programmet sammen med andre tiltag kan bidrage til at patienter med demens og deres pårørende får bedre forløb på sygehuset i fremtiden,” fortæller overlæge Jan Vork, Fælles Akut Modtagelse (FAM), Sydvestjysk Sygehus.

Og at øge forståelsen for og opmærksomheden på patienter med demens er en god start på en vigtig indsats mener ledende overlæge Allan Thimsen Pedersen, Neurologisk afdeling, Sydvestjysk Sygehus. Han uddyber:

”Med ABC Demensvenligt sygehus som en fælles læringsramme på sygehuset er første spadestik taget til en bedre indsigt i behov og udfordringer for mennesker med demens. ABC Demens er et værktøj til fortsat opmærksomhed på bedre diagnostik og behandling af denne gruppe af patienter.”