Dorthe synger for de døende patienter

I år er det 10 år siden, at de første patientstøtter fra Røde Kors kom til på Sydvestjysk Sygehus. For fem år siden udvidede foreningen med en vågetjeneste, her sidder de frivillige ved de døende patienter.

Dorthe Irene Junker er én af de 23 frivillige, som sammen udgør Vågetjenesten på SVS.

Hver tirsdag og torsdag eftermiddag besøger de røde veste - patientstøtterne fra Røde Kors - de indlagte patienter på Sydvestjysk Sygehus. På stuerne bliver der snakket om alt fra vejret til de alvorlige bekymringer, som sygdom kan give anledning til.
I år er det 10 år siden, at de første patientstøtter trådte ind på sygehusets lungemedicinske afdeling. Med tiden er patientstøtterne blevet udbredt til syv afdelinger, og siden er frivillige på palliativt team og vågetjenesten kommet til.

Vågetjenesten har eksisteret i fem år. De frivillige vågere har sagt ja til at rykke ud til døende patienter på sygehuset, hvis der er brug for en ekstra tryghed tæt på livets afslutning.
Vågetjenesten dækker 23 frivillige, og én af dem er Dorthe Irene Junker.
Dorthe har været tilknyttet ordningen, siden den blev oprettet og har siden da siddet hos mange døende patienter på sygehuset i tjenesten.

- Jeg holder meget af at være i Vågetjenesten. Jeg kan slet ikke holde ud at tænke på, at nogen skal dø alene, så hvis jeg kan gøre den lille forskel og bringe lidt tryghed til patienterne og deres familier i den sidste tid, så føler jeg, at jeg har gjort det godt, fortæller Dorthe.

En naturlig ting
At være en del af Vågetjenesten betyder også, at man som frivillig kommer tæt på døden. Dorthe har på fem år oplevet, at en patient døde, imens hun vågede ved patientens side.

- Vi kaldes ud, når der er brug for det. Og vi kommer i kontakt med mange forskellige typer af patienter, som alle har deres historier og behov. Det vigtigste vi kan gøre er at give sig selv, være til stede, lytte og ikke mindst bruge vores intuition.

- Ved livets begyndelse er der ofte meget opmærksomhed, og alle er interesserede i det lille barn, men når vi skal dø, kan vi godt være meget alene og ikke mindst være bange for at tale om det. Det er derfor, at vågetjenesten er vigtig. Fordi døden er en naturlig del af livet, og ingen skal være alene, når de skal dø, siger Dorthe.

En sang
Dorthe fortæller, at hun oplever, at patienterne reagerer forskelligt, når de står ved livets afslutning.
- Nogle patienter er afklarede, mens andre synes at have en stor indre uro eller angst, siger hun.

Uroen tackler hun ved at give noget særligt af sig selv fra sangens verden. Når hun synger for patienterne skaber det ro, tryghed og et særligt bånd mellem hende og patienten:
“Jeg nyder at synge for patienterne. Jeg har sunget lige siden, jeg var helt lille, og sangen har altid hjulpet mig, når det har været svært. Derfor vil jeg gerne give den videre. Det er sådan en god måde at bare være i nuet og sætte bekymringerne lidt på afstand, så det måske bliver lidt lettere at være i,” fortæller Dorthe.
Dorthe vil gerne blive ved med at være i vågetjenesten, for som patienterne siger det, så kan nærværet i Røde Kors næsten være bedre end medicin.
“Det - at jeg giver patienterne noget af mig, som giver dem ro - giver mig så meget tilfredshed, så jeg bliver i vågetjenesten helt indtil, jeg ikke kan mere.”

Patientstøtterne var i 2018 i alt 4200 timer på sygehuset.
Vågetjenesten har til nu i 2019 våget i 344 timer.
De har våget hos 20 mænd og 10 kvinder