Nyt navn og nye visitationskriterier til Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling på Grindsted Sygehus

Arbejdsmedicinsk Afdeling på Grindsted Sygehus ændrede ved årsskiftet navn til Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling. Samtidig er visitationskriterierne blevet revideret, hvilket kan have betydning, når patienter skal henvises til afdelingen. Se de reviderede henvisningskriterier nedenfor.

Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at der i de kommende år vil der være øget fokus på miljømæssige påvirkninger og de sundhedsmæssige konsekvenser af støj, luftforurening og menneskeskabte klimaændringer samt øget fokus på at sikre et miljø- og klimamæssigt bæredygtigt samfund og sundhedsvæsen.

På grund af kompleksitet i det miljømedicinske felt, hvor årsagssammenhæng sjældent er simpel, vil der også fremover være behov for et solidt lægefagligt og videnskabeligt grundlag for at kunne rådgive inden for dette område. På Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling indgår eksponerings- og risikovurdering samt risikokommunikation både på individ-, gruppe- og på samfundsniveau som en del af det daglige kliniske arbejde. Dette foregår i samarbejde med myndigheder og andre relevante parter.

Henvisning til Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling kan ske med nedenstående formål:

• Vurdering af, hvorvidt symptomer eller en sygdom skyldes arbejds- eller miljømæssige påvirkninger.
  • Vurdering af og rådgivning om gravides arbejdsmiljø.
  • Deltagelse på afdelingens stresshåndteringsforløb.
  • Vejledning om arbejdsfastholdelse ved arbejdsrelateret sygdom og/eller belastende arbejdsmiljø.

Henvisningen skal indeholde oplysninger om:

• Formålet med undersøgelsen i henhold til ovenstående punkter.
  • Kort sygehistorie inkl. tentativ diagnose, hidtidig undersøgelse og behandling.
  • Eventuel somatisk eller psykisk komorbiditet.
  • Påvirkning(er), som mistænkes at være årsag til symptomer eller sygdom.
  • Aktuel arbejdsstatus og erhverv, herunder startdato for eventuel sygemelding.
  • Arbejdsskadeanmeldelse.
  • Tolkebehov inkl. sprog.

Kerneopgaven for Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling er fortsat forebyggelse af arbejds- og miljømedicinske sygdomme, hvorfor der ved visitationen lægges vægt på at indkalde patienter med en fortsat tilknytning til arbejdsmarkedet, eller hvor der foreligger en konkret, aktuel miljøpåvirkning.