Orientering om Palliativt afsnit D5, SVS

Vi tilbyder palliative patienter inden for de kirurgiske specialer (undtaget dog ortopædkirurgi) åben indlæggelse til palliation.

Hvad er det:

Et afsnit, hvor vi tilbyder palliative patienter inden for de kirurgiske specialer (undtaget dog ortopædkirurgi) åben indlæggelse til palliation. Vi er et afsnit under parenchymkirurgisk afdeling, og håndterer kun pt under indlæggelse. Patienter i eget hjem varetages af egen læge, som i komplekse tilfælde kan indkoble palliativt team.

Palliativt afsnit, palliativt team og hospice er tre selvstændige enheder, som arbejder sammen. Vi forveksles/sammenblandes ofte med palliativt team.

Hvad kan vi tilbyde:

Den tryghed, at der altid står en seng parat, døgnet rundt. Hjælp med komplikationer i forløbet, der kræver indlæggelse: blodtransfusion, ascitesdrænage, pleuradrænage, stents i galdeveje, osoephagus, tarm, stomi, ileus, hjælp med smertebehandlingen, hvis denne er kompleks. Behandling af infektioner, som kræver indlæggelse. I enkelte tilfælde starte parenteral ernæring. Det kan være aflastning for pårørende og man kan få pleje og behandling i livets afslutning.

Vi vil gerne:

Vi ser ofte at palliative patienter sent i forløbet får tildelt åben indlæggelse. Vær gerne på forkant og forudse, hvem der ville kunne få behov for åben indlæggelse i en ikke fjern fremtid. Det er en stor lettelse for de svært syge ikke at skulle igennem hele møllen med vagtlæge - FAM - stamafdeling.

Egen læge kan henvise til åben indlæggelse enten ved at skrive en henvisning eller ved at ringe til mig.

Egen læge er også altid velkommen til at ringe til mig for at diskutere/rådføre om palliative patienter.

PS: Ikke kirurgiske, palliative pt. skal henvises til deres respektive stamafdeling for åben indlæggelse.

Rune Pallesen
Specialeansvarlig overlæge