Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |

Den sengeliggende patient (Øvelsesprogram)

 

Download øvelsesprogram i pdf til print

Dette øvelsesprogram er lavet til dig, som er sengeliggende. Det er vigtigt at vedligeholde din muskelstyrke og kondition, selvom du er syg. Formålet med øvelsesprogrammet er, at du selv kan gøre en forskel for dit forløb.

Programmet består af øvelser for kroppens store muskelgrupper. Du anbefales at udføre øvelserne dagligt. Du må gerne dele programmet op og fordele øvelserne ud over dagen, da det er dagens samlede træningsmængde, der tæller.

  • Sengen skal være rettet helt ud, så du ligger fladt på madrassen.
  • Hver øvelse gentages 10 gange.
  • Øvelsesprogrammet laves ca. 1 gang dagligt.

 

Øvelse 1 - fodvip

Øvelse 1
Lig med strakte ben og vip med fødderne - skiftevis højre og venstre fod.

 

 

 

 

Øvelse 2 - benøvelse aØvelse 2 - benøvelse b

Øvelse 2
Bøj det ene ben, mens du fører hælen langs madrassen. Stræk langsomt benet igen.

Gentag med modsatte ben.

 

øvelse 3 - lårøvelse 3 b - lår

 


Øvelse 3
Lig med strakte ben. Spænd i den store lårmuskel og løft hælen fri af underlaget med strakt ben.

Gentag med modsatte ben.

 

Øvelse 4 - strakt ben

Øvelse 4
Lig med strakte ben. Spænd i det ene lår og pres knæet ned i madrassen. Hold spændingen et par sekunder.

Gentag med modsatte ben.

 

 

Øvelse 5 - bækkenløftØvelse 5 - bækkenløft b

 



Øvelse 5
Bøj benene. Løft bagdelen/bækkenet op mod loftet og sænk langsomt ned igen.

Øvelse 6Øvelse 6 b

 


Øvelse 6
Saml dine hænder foran maven. Stræk langsomt armene mod loftet og tilbage igen. Løft gerne overkroppen lidt med op.

Øvelse 7
Øvelse 7
Fold hænderne på maven. Før langsomt hænderne over hovedet med strakte arme - så langt tilbage som du kan. Før armene langsomt ned mod maven igen.
Logo


Siden er sidst opdateret 5-7-2017



Sydvestjysk Sygehus | Finsensgade 35, 6700 Esbjerg | Tlf. 7918 2000 | www.sydvestjysksygehus.dk