Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |

Gode drikke- og vandladningsvaner

Hvad er urininkontinens
Urininkontinens betyder ufrivillig afgang af urin. Det er en hyppig lidelse og forekommer hos ca. 500.000 danskere, heraf flest kvinder. Langt de fleste med urininkontinens kan hjælpes og der findes gode behandlingsmuligheder.

Der findes flere former for urininkontinens, som kan forekomme i mindre eller større grad.
Behandlingsmulighederne er forskellige afhængigt af, hvilken inkontinensform, det drejer sig om.
For at finde ud af, hvilken urininkontinens, du lider af, er det nødvendigt med en grundig udredning i form af forskellige undersøgelser. Du må derfor påregne flere ambulante besøg/undersøgelser i Inkontinensklinikken.

To typer urininkontinens

  • AnstrengelsesinkontinensAnstrengelsesinkontinens (stressinkontinens)viser sig ved, at du ikke kan holde på vandet i forbindelse med fysiske anstrengelser, host, nys eller bare løft af lidt tungere ting.
     
  • Trang-inkontinens

Trang-inkontinens (urgeinkontinens)viser sig ved hyppig og bydende vandladningstrang.
Du kan ofte ikke nå toilettet, før blæren tømmer sig.
Kvinder med urgeinkontinens ved ofte, hvor toiletterne i byen ligger.

Blandingsinkontinens
Du har blandingsinkontinens, hvis du har tegn på både stress- og urgeinkontinens.

Hvad er inkontinensklinikkens mål
Vi arbejder ud fra princippet minimal care, som betyder 'hjælp til selvhjælp'.
Det vil sige, at vi gerne vil give dig en god viden og vejledning om, hvad du selv kan gøre for enten at forebygge eller reducere urininkontinens.
Denne information indeholder derfor rådgivning om gode drikkevaner og gode vandladningsvaner, som vi håber, du aktivt vil inddrage i din livsstil.

Gode drikkevaner
Vi anbefaler, at du drikker ca.1½liter væske i døgnet for at udskille kroppens affaldsstoffer.
For stor væskeindtagelse medfører øget urinproduktion og kan dermed forværre dit vandladningsproblem bl.a. i form af hyppig vandladning, overfyldning af blæren samt risiko for forskydning i kroppens saltbalance.
Vær opmærksom på, at frugt og grøntsager i kosten også medfører en øget urinproduktion.

Du skal forsøge at fordele væskeindtaget jævnt over hele dagen og undgå at drikke for meget efter kl. ca. 18.
På denne måde kan du selv være med til at forebygge eller reducere natlige vandladninger.

Du kan prøve at nedsætte forbruget af kaffe, the og cola / lightprodukter / danskvand med smag..
Koffeinholdige drikke har en vanddrivende effekt og kan virke irriterende på blæreslimhinden. Hvis du evt. har urge-inkontinens, kan denne forværres ved disse drikkevarer.

Har du tendens til hyppige blærebetændelser, kan du evt. forsøge at forebygge dette ved at drikke tranebærsaft eller indtage tranebærkapsler.

Gode vandladningsvaner
Det er vigtigt, at du lader vandet, når du mærker en vandladningstrang.
Hvis du ikke efterkommer blærens signaler om, at den er fyldt og ønsker at blive tømt, kan du på sigt ødelægge blæremuskulaturen med efterfølgende blæretømningsproblemer.
Det er vigtigt, at give sig god tid ved toiletbesøget, så du sikrer dig en god blæretømning.
Såfremt du ikke tømmer blæren ordentligt, er der større risiko for at få blærebetændelse.

Hvis du har problemer med at tømme blæren, er det vigtigt, at du går på toilettet fast hver 3. time (eller hyppigere ved væskeindtag over 2 liter). Desuden skal du lade vandet to gange med et par minutters mellemrum.
Det er vigtigt at du rejser dig op imellem vandladningerne.
Denne metode kalder vi for 'dobbelt-voiding'.

Dobbelt voiding gøres 2 til 3 gange dagligt.
Du vil ofte kunne tømme lidt mere urin ud i anden omgang.

Det er vigtigt at du lader vandet 'afslappet'
Det vil sige, at du skal undgå at presse urinen ud ved brug af dine mavemuskler. Hvis man bruger mavemusklerne til at presse urinen ud med eller læner sig forover, vil man belaste bækkenbunden. Desuden vænner du blæremuskulaturen til at slappe af, således at den bliver dårligere til at trække sig sammen.

For at kunne lade vandet afslappet, skal du sidde i let foroverbøjet stilling ca. 90 grader med let spredte ben.
Har du svært ved at slappe af i bækkenbunden, når du lader vandet, kan du prøve at sætte dig omvendt på toilettet.

Har du tendens til blærebetændelse, er det vigtigt, at du altid lader vandet efter samleje for at forhindre bakterier i at trænge op i urinrøret og derfra til blæren.

Generelle råd
Du skal så vidt muligt undgå forstoppelse.
En træg mave/tarm yder pres på blæren, hvorved dit inkontinensproblem kan forværres.
Samtidig belaster forstoppelse din bækkenbund således, at lukkemuskelfunktionen i urinrøret svækkes.

Forstoppelse modvirkes bedst ved et væskeindtag på 1½-2 liter i døgnet samt fiberrig kost og daglig motion.
Er dette ikke tilstrækkeligt kan du evt. supplere med afføringsmidler (købes på apoteket – er håndkøbsmedicin).
Du kan få nærmere råd herom ved at henvende dig til personalet her i Inkontinensklinikken, hos egen læge eller på apoteket.

Du skal så vidt muligt undgå at blive for overvægtig
Overvægt øger risikoen for at blive urininkontinent pga. for stor belastning på din bækkenbund og dermed svækkelse af lukkefunktionen i urinrøret.
Har du behov for hjælp til vægttab, kan din egen læge henvise dig til en diætist.

Det er vigtigt, at du flittigt træner din bækkenbund ved at lave knibeøvelser
En god knibekraft i bækkenbunden kan modvirke både stress - og urgeinkontinens i mild grad samt forebygge nedsynkning af underlivsorganerne.
Har du behov for hjælp til at komme i gang med bækkenbundstræningen, kan vi henvise dig til vores fysioterapeut.

Normal vandladningsfunktion

  • Normalt væskeindtag: Ca.1500 ml
  • Normal urinproduktion: Ca.1500 ml
  • Normalt vandladningsvolumen: 250 - 400 ml
  • Normalt vandladningsinterval: Hver 3-4 time i de vågne timer og evt.1 gang om natten.
  • Normal vandladningsfrekvens: 5 - 6 gange i de vågne timer og evt. 1 gang om natten.


Med Venlig hilsen
Personalet i Inkontinensklinikken

Logo


Siden er sidst opdateret 8-2-2018



Sydvestjysk Sygehus | Finsensgade 35, 6700 Esbjerg | Tlf. 7918 2000 | www.sydvestjysksygehus.dk