Dette er tekstversionen af Øvelser for knæ - til udlevering i Ortopædkirurgisk Ambulatorium/Skadestuen
Klik her for at komme til den grafiske version af Øvelser for knæ - til udlevering i Ortopædkirurgisk Ambulatorium/Skadestuen

Forside - Læs op - Sitemap


Øvelser for knæ - til udlevering i Ortopædkirurgisk Ambulatorium/Skadestuen


Download øvelsesprogram i pdf til print

På de næste sider er der nogle øvelser som har til formål at give dig god bevægelighed, styrke og stabilitet i dit knæ igen. Du kan gå i gang med øvelserne allerede i dag.

Øvelser udføres en gang dagligt. Fortsæt med øvelserne i 3 måneder - eller så længe du synes, du har gavn af dem.

Hævelse og smerter
Tilpas din aktivitet efter knæets tilstand - det vil sige respekter hævelse og smerte. I tilfælde af tiltagende hævelse og/eller smerter i knæet:

Skade på sideledbånd
Sport, der belaster knæets sideledbånd bør undgås i 6 måneder (brystsvømning, fodbold m.m.). Løb kan ofte genoptages 4 uger efter DonJoy skinnen er fjernet.

Cykling
Du må cykle, når du kan.

Justering af skinne
Har du en DonJoy skinne på knæet er det nødvendigt at løsne stropperne og trække skinnen op på plads flere gange dagligt, da den kan glide ned.

 
Øvelser

Knæ pres

Udgangsposition
Sid med en pølle eller et sammenrullet håndklæde under knæet.

Træning
Bøj fodleddet op og pres knæet ned i pøllen.
Hold spændingen i 5 sekunder.

Gentag øvelsen 30 gange.

Hasetræk

Udgangsposition
Lig på maven med fødderne ud over kanten, evt. på tværs af sengen.

Træning
Bøj knæet, så foden kommer op mod balden. Sænk benet igen. Det må gerne stramme i knæhasen.

Gentag øvelsen 30-50 gange. 

 

 

Bækkenløft

Udgangsposition
Lig på ryggen med bøjede knæ og fødderne i underlaget. Der skal være lidt afstand mellem fødderne.

Træning
Spænd muskelkorsettet og balderne. Rul ryggen langsomt op indtil hofterne er strakte. Hold igen, når ryggen rulles tilbage til udgangsstilling.
OBS! Ryggen skal ikke "i bro". Undgå at bækkenet kæntrer under bevægelsen.

Gentag øvelsen 30 gange.

 

  

Bev knæ

Udgangsposition
Stå med det skadede ben på en skammel eller trappe.

Træning
Før kroppen fremefter, så knæet bevæges ind over foden. Det må gerne stramme.
Hold stillingen i 5 sekunder.

Gentag øvelsen i 5 minutter 3 gange dagligt, indtil der er fuld bevægelighed i knæet.

 

 

 

 

 
 

Knæbøj

Udgangsposition
Stå med lidt afstand mellem fødderne.

Træning
Bøj ned i knæ.
Stræk knæene igen.
OBS! Pas på at du ikke bøjer for meget i hofteleddet.

Gentag øvelsen 30 gange.

 

Når du ikke har smerter, mens du går, kan du begynde på følgende øvelser:
Frem quad

Udgangsposition
Stå med front mod og det skadede ben på en skammel eller trappe.

Træning
Stræk knæet og løft dig op på ét ben.
Træd langsomt ned igen.

Gentag øvelsen 30 gange.

Quad skammel

Udgangsposition
Stå med siden til og det skadede ben på en skammel eller trappe.

Træning
Stræk knæet og løft dig op på én ben.
Træd langsomt ned igen.

Gentag øvelsen 30 gange.

Frem ben

Udgangsposition
Stå på det skadede ben med vægten fordelt på hele foden. Ryggen holdes i neutral stilling.

Træning
Krum tæer.
Det modsatte ben føres roligt frem og tilbage.
Gentag med modsatte ben.
OBS! Knæet på standbenet skal holdes strakt, men ikke overstrakt. Der kan benyttes blødt underlag for at øge sværhedsgraden.

Gentages gerne flere gange dagligt.

 
Udspænding

Læg stræk

Udgangsposition
Stå med front mod væggen og fødderne ligefrem. Bagerste ben strakt og forreste ben bøjet.

Udspænding af lægmusklen
Flyt vægten frem på forreste ben og pres bagerste hæl i gulvet. Strækket skal mærkes i øverte del af lægmusklen på det bagerste ben.

Hold strækket i 30 sekunder.
Gentag 2 gange.

Patientinformation - Indsættelse af nyt knæled

Udgangsposition
Stå med det dårlige ben på et trin. Stræk knæet og bøj foden op, så tæerne peger mod loftet.

Udspænding af hasemusklen
Bøj ned i bagerste ben og læn dig fremover, mens du holder forreste knæ strakt og foden bøjet.

Hold strækket i 30 sekunder.
Gentag 2 gange.

Illustrationer er fra caddi.com

Logo



Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk