Dette er tekstversionen af Indsættelse af nyt hofteled (Øvelsesprogram)
Klik her for at komme til den grafiske version af Indsættelse af nyt hofteled (Øvelsesprogram)

Forside - Læs op - Sitemap


Indsættelse af nyt hofteled (Øvelsesprogram)


Download øvelsesprogram i pdf til print

 

Anbefalinger
Medmindre du har fået andet at vide, må du støtte med fuld vægtbæring på det opererede ben. De første 6 uger efter operationen anbefales det at undgå yderstillinger, hvor hoften bøjes over 90 grader i kombination med indadføring af benet.

Du må gerne ligge på den opererede side uden pude mellem benene. Ligger du på den ikke-opererede side anbefales det, at du ligger med en pude mellem benene.

Behandlingsredskaber
Din fysioterapeut vurderer i samråd med dig hvilke behandlingsredskaber du får brug for. Du anbefales at købe en gribetang, strømpepåtager og et langt skohorn.

Gang med albuestokke
Medmindre du har fået andet at vide, må du gå med 1-2 albuestokke eller uden albuestokke, hvis det ikke giver smerter og hvis du kan gå normalt. Ved brug af 1 albuestok skal denne være ved den ikke-opererede side.

Trappegang
Gå op ad trapper med det ikke-opererede ben først, og gå ned ad trapper med det opererede ben først. Albuestokken følger hele tiden det opererede ben. Hvis det ikke giver smerter i det opererede ben, må du gerne gå på trapper på normal vis.

Cykling
Du må gerne cykle, hvis du vurderer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Bilkørsel
Den første tid må du ikke selv køre bil, men du må gerne være passager. Forsædet er oftest mest hensigtsmæssigt.

Når du skal ind i bilen
- Stå med ryggen til bilen med en skulderbreddes afstand mellem fødderne.
- Bøj i hofte og knæ, tag fat bagud med armene på ryglæn og kanten af bilen.
- Støt med hænderne til siddende på sædet. Hold ryggen så ret som muligt.
- Anvend eventuelt en pose på sædet for lettere at dreje rundt.

OBS! Udstigning foregår i omvendt rækkefølge.

Du må køre bil, når:

 

Indsættelse af nyt hofteled - samle op fra gulv

Indsættelse af nyt hofteled - samle op fra gulv b

 

 

 

Samle op fra gulvet
Hvis du skal samle noget op fra gulvet, kan du enten bruge din gribetang eller gøre som vist på billedet, hvor det opererede ben føres bagved kroppen.

 

Øvelsesprogram
Din fysioterapeut gennemgår øvelserne med dig på afdelingen. Øvelserne har til formål:

Lav øvelserne morgen og aften. I starten efter operationen gentages hver øvelse det antal gange, du finder passende, og antallet øges efterhånden som du er klar til det - forsøg eventuelt med 10-15 gentagelser. Fortsæt med øvelserne i 3 måneder - eller så længe du synes, at du har gavn af dem.

Dit opererede ben vil ofte være hævet i nogle uger efter operationen. Det er derfor vigtigt, at du mange gange dagligt laver venepumpeøvelser (øvelse 1). Det kan også være en god idé at ligge ned et par gange dagligt med benene over hjertehøjde. 

Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 1a
Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 1b

 


Øvelse 1 - Venepumpeøvelse
Vip med fødderne.

Gentag 10-15 gange.

 

 

 

 




 

Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 2
Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 2b


Øvelse 2
Bøj i hofte og knæ på det opererede ben så meget som du kan.
Lad foden glide kontrolleret langs underlaget.

Gentag øvelsen 10-15 gange.

Øvelsen må også gerne udføres på det ikke-opererede ben.

 

 


 

 


 

Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 3
Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 3a


Øvelse 3
Bøj i begge ben over hofte og knæ.
Løft bækkenet op så højt fra underlaget som muligt.
Forsøg at have lige meget vægt på begge ben og undgå at bruge armene.
Sænk bækkenet langsomt igen.

Gentag øvelsen 10-15 gange.

 

 

 


 


 

Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 4Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 4b


Øvelse 4
Før benet så langt ud til siden som muligt, og derefter kontrolleret tilbage til udgangsstillingen. Lad det opererede ben glide langs underlaget.

Gentag øvelsen 10-15 gange.

Øvelserne må også gerne udføres på det ikke-opererede ben.

 

 


 

Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 5Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 5b

 


Øvelse 5 - Udspænding
Lig med begge hofter og knæ bøjede (ca. 90 grader i hofterne) og fødderne samlet.
Lad langsomt det opererede ben falde ud til siden og hold strækket i 30-40 sekunder.
Før langsomt benet tilbage til udgangsstillingen.

Øvelsen må også gerne udføres på det ikke-opererede ben.

 

 


 

Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 6aIndsættelse af nyt hofteled, øvelse 6b


Øvelse 6
Sid på sengekanten eller på en stol med fødderne fladt på gulvet i ca. en hoftebreddes afstand. Knæene og fødderne skal pege i samme retning.

Læn overkroppen forover og skub fra på sengekanten/stolen. Forsøg at have lige meget vægt på begge ben. Ret kroppen helt op, når du kommer op til stående.
Sæt dig kontrolleret ned igen.

Gentag øvelsen 10-15 gange.

 

Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 6c

 

 

 

 

 

 

 

 

Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 7Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 7b


Øvelse 7
Stå med lidt afstand mellem fødderne.
Før det opererede ben så langt ud til siden som du kan - og tilbage igen. Hold overkroppen i ro.

Gentag øvelsen 10-15 gange.

Øvelsen må også gerne udføres på det ikke-opererede ben.

 

 


 

Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 8Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 8b


Øvelse 8
Stå med lidt afstand mellem fødderne.
Med strakt knæ føres det opererede så langt bagud som du kan - og frem igen. Hold overkroppen i ro.

Gentag øvelsen 10-15 gange.

Øvelsen må også gerne udføres på det ikke-opererede ben.

 

 


 

Indsættelse af nyt hofteled, øvelse 9


Øvelse 9 - Udspænding

Stå med hænderne mod en væg.
Sæt det opererede ben så langt tilbage du kan med strakt knæ, og hælen i gulvet.

Bøj det forreste ben til du mærker et stræk på bagsiden af underbenet på det opererede ben.
Vær opmærksom på ikke at læne dig forover.

Hold strækket i 30-40 sekunder og gentag flere gange dagligt.

Øvelsen må også gerne udføres på det ikke-opererede ben.

 

 

Du anbefales også at lave udspænding for musklerne på forsiden af hoften.
Det gør du ved at sætte det opererede ben så langt tilbage som du kan, og rette overkroppen helt op, så du kan mærke et stræk på forsiden.
Hold strækket i 30-40 sekunder og gentag flere gange dagligt.
Øvelsen må også gerne udføres på modsatte ben. 

Logo



Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk